Heb jij net je BV opgericht en ben je er klaar voor om je te richten op het uitbouwen ervan? Vergeet dan niet om enkele belangrijke zaken te regelen. Hieronder zetten wij alle zaken voor je op een rijtje waar je rekening mee moet houden na het oprichten van je BV of het holding oprichten. Zo ben je 100% voorbereid en weet je wat je te wachten staat.
BV definitief ingeschreven bij de KvK, hoe nu verder?
Veel ondernemers vergeten dat er na oprichting van de BV nog een aantal zaken geregeld moeten worden voordat het ondernemen daadwerkelijk kan beginnen. Voorkom opstartproblemen door de volgende 3 zaken te regelen voordat je een BV gaat opstarten.
- Open een zakelijke rekening
Open zo snel mogelijk na de oprichting van je BV een zakelijke bankrekening. Op deze manier hou jij je privé en zakelijk vermogen gescheiden. Daarnaast wordt het bijhouden van je administratie daardoor een stuk makkelijker en overzichtelijker. Hoe open je een zakelijke bankrekening? Dit doe je door met je KvK-uittreksel langs te gaan bij een bank van je keuze. Hou er rekening mee dat als je meerdere BV’s hebt opgericht je meerdere zakelijke bankrekeningen nodig hebt. Elke BV dient namelijk zijn eigen bankrekening te hebben. - Regel alle noodzakelijke contracten
Als je net een BV hebt opgericht, heb je altijd juridische documenten (contracten) nodig. Denk bijvoorbeeld aan de arbeidsovereenkomst DGA waarin jij je DGA salaris vastlegt. Dit document is van belang voor de Belastingdienst. Zo kan jij bewijzen dat je salaris op een bepaald bedrag is vastgesteld en voorkom je boetes en naheffingen. Wil je toegang tot alle contracten die je nodig zult hebben? Bij Ligo kan je eenvoudig elk contract op maat downloaden. Met een Ligo plan heb je zelfs onbeperkt toegang tot onze database van 100+ contracten in het Nederlands en Engels! Of je nu een nieuwe werknemer in dienst neemt of een specifiek contract nodig hebt, zo ben jij altijd voorbereid.
- Richt je administratie goed in
Hou er rekening mee dat je de administratie van je BV goed zal moeten bijhouden. Zo zal je zonder al te veel gedoe jaarlijks de jaarrekening kunnen deponeren bij de Kamer van Koophandel (KvK). Bekijk dus goed of je de administratie zelf wilt regelen of wilt uitbesteden. Wil je het zelf gaan doen? Zorg er dan voor dat jij regelmatig door je bonnetjes en dergelijke gaat. Een goed plan helpt en voorkomt vaak dat jij achteraf met de handen in het haar zit.
Recent Comments